Over therapeutisch luisteren

Het is een woensdag en op het spreekuur komt een vrouw van 52 jaar met een tas vol met steunzolen. Ze komt al binnen met de opmerking: “U bent mijn laatste hoop.”

“Wat kan ik voor je doen?”, is mijn eerste vraag. Er komt vervolgens een heel verhaal over waar ze allemaal al wel niet is geweest met haar voetklacht maar niemand kan haar helpen. Ze benadrukt dat ze het gevoel heeft dat er niet wordt geluisterd naar haar klachten en dat ze gezien wordt als een lastige, zeurende patient.

Dit is het moment dat je als therapeut je vaardigheden gaat inzetten betreffende therapeutisch luisteren. Naast je gerichte anamnese is luisteren en signaleren van essentieel belang.

Wat is therapeutisch luisteren?

Therapeutisch luisteren is het proces van informatie vergaren en uitwisselen vanuit een therapeutische setting en waar emoties een belangrijke rol spelen bij het verwerken en delen van informatie. Het is ook een manier om verbale en non-verbale communicatie te begrijpen.

Bij therapeutisch luisteren kunnen bepaalde vaardigheden worden ontwikkeld door de persoon die zich oefent in het luisteren naar anderen, zodat hij of zij de gewenste therapeutische doelen kan bereiken. Er zijn diverse niveaus waarop communicatievaardigheden kunnen worden ontwikkeld. Luisteren naar een verhaal om uiteindelijk tot een juiste behandeling te komen is enorm belangrijk. Het geeft je andere informatie en de patient voelt zich gehoord.

Waar het mis in de praktijk?

In de praktijk gaat therapeutisch luisteren vaak op verschillende manieren mis, zoals:

  • Onvoldoende aandacht, terwijl je naar iemand luistert met andere dingen bezig zijn.
  • Trek het gesprek niet naar je toe, maar richt je op de ander.
  • Niet de tijd nemen en gehaast overkomen op je gesprekspartner.
  • Doen alsof je luistert.
  • De woorden van de ander bagatelliseren omdat hij of zij het niet met je eens is.

Uiteindelijk, als je goed luistert en je verdere anamnese en onderzoek goed uitvoert, kun je komen tot de juiste diagnose waar jij als therapeut en eventueel gezamenlijk met andere disciplines tot het juiste behandelplan kunt komen.

Hoe liep het af met de vrouw?

Uiteindelijk is deze mevrouw niet met steunzolen geholpen, maar bleek zij een voetklacht te hebben die voortvloeide vanuit een probleem in haar rug.

Maak een afspraak

Benieuwd wat onze Podozorgers voor uw voeten kunnen betekenen? Met meer dan 100 Podozorg praktijken is er altijd een Podozorger bij u in de buurt. Klik op de onderstaande knop voor de dichstbijzijnde Podozorg praktijk!

Vind een praktijk

Over de auteur

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Roy Gieling. Hij is podotherapeut en aangesloten bij Podozorg Nederland. Deze groep gelijkgestemde podologen willen samen maar één ding: de allerbeste zijn in hun vak. Dat kan alleen bereikt worden als we blijven leren en ontdekken. Daarom delen zij hun kennis middels deze publicaties.

Wordt uw behandeling vergoed?

Bij de meeste zorgverzekeraars betaalt u aan de (register) podoloog alleen de eventuele eigen bijdrage. Wordt uw behandeling volledig vergoed, dan betaalt u natuurlijk helemaal niets. U hoeft de behandeling dan ook niet voor te schieten, uw (register) podoloog declareert rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar.

Lees meer over vergoedingen

Onze patiënten aan het woord

Lees alle ervaringen

arrow_circle_left
  • format_quote

    Ervaring van Leonie

    “Ik ben meerdere malen top geholpen! Ze hebben veel passie en kennis van hun vak. Podozorg kijkt ook verder dan alleen de klacht en denken echt mee.”

  • format_quote

    Ervaring van Nancy

    “Mijn dochter was meteen gewend aan de steunzolen, draagt de zolen elke dag en heeft ook geen last meer van haar achillespees.”

  • format_quote

    Ervaring van Marieke

    “Duidelijk overleg over de doelen en voortgang van de behandeling. Er wordt verder gekeken dan de klachten om onderliggende oorzaken te achterhalen.”

  • format_quote

    Ervaring van Gerda

    “De podoloog staat altijd voor ons klaar met tips en info en loopt graag een stapje harder voor zijn cliënten.”

  • format_quote

    Ervaring van Edwin

    “De zolen werken zeer goed. Na erg lang lopen is de pijnklacht nog een 2tje waar het zeker een 8 was.”

arrow_circle_right

Heeft u last van pijnlijke voeten?

Heeft u last van pijn of andere klachten bij het lopen of staan? U bent niet de enige!

In onze Podozorg praktijken doen we dagelijks ervaring en kennis op over een groot aantal voetklachten. Deze kennis en ervaring hebben we gebundeld en voor u beschikbaar gesteld.

Alles over voetklachten

Recente publicaties

  • Pijn onder de voorvoet

  • Hielspoor

  • Beknelde zenuw in de voorvoet

  • Pijnlijke achillespees

  • Kromme stand van de teen

  • Bult bij de kleine teen

Recente publicaties

  • 20 juni 2024

    Valpreventie bij ouderen

    Valpreventie bij ouderen: leer hoe podologen en podotherapeuten helpen valincidenten te voorkomen en lees tips voor veilig schoeisel en thuisomgeving.

    Door Ka Ho Liu

  • 30 mei 2024

    Hypermobiliteit en fibromyalgie

    Zorg en zelfzorg bij hypermobiliteit en fibromyalgie, met aandacht voor symptomen en de rol van de podotherapeut / (register) podoloog in de behandeling.

    Door Roy Gieling

  • 06 mei 2024

    Het sinus tarsi syndroom

    Leer alles over het sinus tarsi syndroom: oorzaken, symptomen, en behandelopties voor deze pijn aan de buitenzijde van de enkel.

    Door Erica Last

  • 28 maart 2024

    Het inzetten van e-Health bij voetklachten

    E-Health biedt geavanceerde hulp bij voetklachten, versnelt herstel en verbetert therapietrouw voor duurzame gezondheid.

    Door Jacqueline Lakeman

  • 07 maart 2024

    Voetoefeningen bij hielpijn

    Effectieve rekoefeningen bij hielpijn voor verbeterde lenigheid en klachtenverlichting, aanbevolen door voetspecialisten.

    Door Ellen Karsdorp

  • 25 januari 2024

    Wintersport en voetklachten

    Tijdens de wintersport ontstaan veel voetklachten. Botbreuken, een ski-teen, neuroom van Morton en blauwe- en drukplekken zijn de meest voorkomende.

    Door Gijsbert Lalkens en Frank Henzen